SPRY

Suomen Poniraviyhdistys ry eli SPRY on perustettu vuonna 1994

Toiminnan tarkoituksena on raviponitoiminnan kehittäminen, tunnetuksi tekeminen ja ylläpitäminen yhdessä Suomen Hippoksen kanssa. SPRY toimii poniraviurheilun asiantuntijana ja pyrkii toiminnallaan myötävaikuttamaan ponilähtöjen määrän lisääntymiseen, tasapuolisten kilpailumahdollisuuksien tarjoamiseen ja ponilähtöjen rehtiin kilpailuun.

SPRY on tehnyt ansiokasta yhteistyötä Hippoksen, raviratojen sekä muiden hevosalan tahojen kanssa, joka on mahdollistanut ponien suurkilpailujen ajamisen vuosittaisten suurien ravitapahtumien yhteydessä. SPRY pyrkii jatkamaan yhteistyötä raviratojen kanssa, jotta ponien suurkilpailut saataisiin jatkossakin ajettua arvonsa mukaisilla paikoilla.

SPRY toimii lajin asiantuntijana sekä pyrkii kehittämään lajia ja sääntöjä siten, että laji olisi kaikille tasapuolinen ja väärinkäytöksiä ei tapahtuisi sääntöjen, ponien tai kilpakumppanien suhteen. Sääntöjen kehittäminen tapahtuu yhteistyössä raviurheilun keskusjärjestö Hippoksen sääntövaliokunnan kanssa.

Vuoden 2017 alusta alkaen SPRY:n ja Hippoksen jäsenyydet eriytyvät. SPRY:n jäseneksi kaikki halukkaat ovat lämpimästi tervetulleita. SPRY:n jäsenille järjestetään erilaisia kilpailuja, kuten esimerkiksi Rehti kilpailu -poniohjastajacup.

Poniraviurheilun 10 teesiä

Poniraviurheilua on reilua peliä - Poniraviurheilua ohjaavat periaattet joita jokaisen harrastajan kuuluu muistaa niin atllissa kun kilpailussakin.

*TURVALLISUUS

*YHTEISÖLLISYYS

*SUVAITSEVAISUUS

*VASTUULLISUUS

*REHELLISYYS JA HYVÄ KÄYTÖS

*TERVEET ELÄMÄNTAVAT

*PONIN HYVINVOINTI

*TOISTEN IHMISTEN, ELÄINTEN JA LUONNON KUNNIOITTAMINEN

*TAVOITTEELLISUUS

*ESIMERKKINÄ TOIMIMINEN - TEE NIIN KUIN OPETAT

Ponnytravsportens 10 teeser

Ponnytravsporten är rejält spel. Ponnytravsporten styrs av följande principer , som varje individ bör komma ihåg såväl som på tävlingsplatsen som hemma.

* TRYGGHET

*GEMENSKAP

*TOLERANS

*ANSVARSFULLHET

*ÄRLIGHET OCH GOTT BETEENDE

*SUNDA LEVNADSVANOR

*PONNYNS VÄLMÅENDE

*TA I BEAKTANDE ANDRA MÄNNISKOR , DJUR OCH NATUREN

*MÅLMEDVETENHET

*FUNGERA SOM FÖREBILD – LEV SOM DU LÄR

Kuva: Sanni Tiainen

Suomen poniraviyhdistyksen vuosikokouksessa jaettavat SPRY:n palkinnot:

(Ponin omistajan tulee olla SPRY:n jäsen ja jäsenyys on alkanut vähintään sillä kilpailukaudella, jonka palkintoja jaetaan. Esimerkiksi vuonna 2021 pidettävässä vuosikokouksessa palkitaan vuoden 2020 saavutuksista, joten jäsenyyden on täytynyt alkaa vähintään vuonna 2020).

• Edellisellä kilpailukaudella Suomen ennätyksen juosseet ponit molemmista kategorioista.
  • Veijon Pysti -palkinto ponivalmentajille, molemmista kategorioista.

Ponikuninkuusraveissa jaettavat SPRY:n palkinnot:

• Edellisellä kilpailukaudella 100 voiton klubiin nousseet poniohjastajat
    (Ohjastajan tulee olla SPRY:n jäsen ja jäsenyys on alkanut vähintään sillä kilpailukaudella, jonka palkintoja jaetaan. Esimerkiksi vuonna 2021 pidettävissä Ponikuninkuusraveissa palkitaan vuoden 2020 saavutuksista, joten jäsenyyden on täytynyt alkaa vähintään vuonna 2020)

• Kasvattajat, joiden kasvattamat A-kategorian ponit on edellisellä kilpailukaudella alittaneet ajan 2.20
    (Kasvattajan tulee olla SPRY:n jäsen ja jäsenyys on alkanut vähintään sillä kilpailukaudella, jonka palkintoja jaetaan. Esimerkiksi vuonna 2021 pidettävissä Ponikuninkuusraveissa palkitaan vuoden 2020 saavutuksista, joten jäsenyyden on täytynyt alkaa vähintään vuonna 2020)

• Kasvattajat, joiden kasvattamat B-kategorian ponit on edellisellä kilpailukaudella alittaneet ajan 2.00

Säännöt

Jos jokin asia mietityttää sinua tai sinulla on kysyttävää poniraviurheiluun liittyen, ota yhteyttä SPRY:n hallitukseen!

SPRY:n hallitus / FPTF styrelse kaudella 2024-2025

Puheenjohtaja